Určeno pro: personalisty, vedoucí zaměstnance, interní právníky a další osoby, které se zabývají pracovněprávní oblastí
Cíl: poskytnutí základního přehledu vzájemných práv a povinností mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací, která u něj působí, upozornění na některá pochybení běžná v rámci kolektivního vyjednávání a kolektivních smlouvách. V rámci semináře bude prodiskutován také samotný proces kolektivního vyjednávání a jak postupovat v případě, že se dohoda nepodaří.
Program semináře:
úvod do problematiky
- krátký exkurz do historie odborových organizací a jejich zakotvení v mezinárodních úmluvách
působení odborové organizace a jeho podmínky
- vznik a zánik odborové organizace, stejně jako začátek a ukončení působení odborové organizace u zaměstnavatele
informování, projednání a souhlas odborové organizace
- základní povinnosti zaměstnavatelů vůči odborovým organizacím (jiné než související s kolektivním vyjednáváním), a to zejména se zaměřením na situace, ve kterých zaměstnavatel potřebuje souhlas odborových organizací
vybrané otázky kolektivních smluv
- vybrané problémy spojené s obsahovou stránkou kolektivních smluv a doporučení k tomu, co by v kolektivní smlouvě být (ne)mělo
kolektivní vyjednávání
- proces kolektivního jednání a zejména postup v situacích, kdy se kolektivní vyjednávání nedaří podle představ a nedaří se dospět k dohodě
kolektivní spory, stávka a výluka
- nejzazší situace, do kterých může kolektivní vyjednávání dospět, se zaměřením na podmínky pro vyhlášení stávky a povinnost zaměstnavatele a odborové organizace s tím spojené
diskuze a odpovědi na dotazy